Institutionsbeskrivelse

Præsentation af institutionen:
Petrie Terrace state school er en forholdsvis lille skole, der er placeret i Paddington nær Brisbane city. Skolen blev bygget i 1868 og var oprindeligt bygget, som værende en skole for drenge. I 1875 blev der bygget en tilbygning, hvor en ny skole for piger blev åbnet. I 1953 blev de to skoler slået sammen til den skole, der ligger der i dag, hvor både piger og drenge har undervisning sammen.  
Skolen ligger midt i et bakket villaområde, hvor der bor mange børnefamilier. Nær skolen ligger der også en ”kindie”, som er det samme som en børnehave i Danmark – området er generelt meget fredeligt og børnevenligt.


Petrie Terrace state school er en normal folkeskole, hvor der i alt går 180 børn.  Skolens hovedfilosofi er, at alle mennesker er lige og derfor skal behandles ens. Det forventes at alle børn yder deres bedste i alle fag og, at de skal have muligheden for at udvikle deres potentiale fuldt ud. Der arbejdes ud fra en inkluderende behavioristisk pædagogik, hvor alle børn har ret til at deltage i fællesskabet. Skolen ses som en lille landsby, hvor alle skal hjælpe og støtte hinanden, tage de rigtige valg og være en rollemodel for de andre.
Ud af de 180 børn, går der ca. 18-20 børn, der på den ene eller anden måde, er udfordret intellektuelt, hvad enten det er i form af autisme spektrum forstyrrelse, down syndrom, indlæringsvanskeligheder, aspergers eller sproglige vanskeligheder. Skolen er en af de få i området, hvor normeringen af børn der er udfordret intellektuelt, er så høj i forhold til antallet af børn der går på skolen. Dette stiller utroligt høje krav til skolen og lærerne, da mange af disse børn ikke kan fungere i en normal klasse. Mange af disse børn, bruger derfor meget af dagen i en special support klasse, hvor der er mere ro omkring dem, samt hvor undervisningen og opgaverne er tilpasset deres behov og kunnen. Klassen er delt op i to klasser, da nogle af børnene ikke kan være i samme rum. I hver klasse er der som regel en lærer og 1-2 teachers aides (hjælpelærere) og ca. 5-7 børn.  Skolen er en del af ’Education Queensland’ og skal derfor følge den overordnede lovgivning og det undervisningsmateriale, der er blevet vedtaget. Dette kan dog til tider være svært, når man har med børn, der er intellektuelt udfordret, at gøre. Som så mange andre steder i verden, er der nedskæringer, så skolens ressourcer matcher ikke antallet af børn, der har behov for støtte. Hvert barn med specielle behov, har fået tildelt 2,5 time med en hjælpelærer om ugen, som så er fordelt ud 7 hjælpelærere. Nogle af børnene er dog så afhængige af støtte, at de har brug for det konstant, hvilket så tager tiden fra de bedre fungerende børn. Dette kommer automatisk til at stride imod, deres egentlige læringspolitik, om at alle børn har ret til læring og udvikling af deres fulde potentiale.

Skolen er, udover special support klassen, delt op i Prep, Prep/1, 1/2 ,  3/4, 5/6 og 7 klasse, hvor der kun er en klasse af hver. Børnene fra special support klasse, er tilknyttet hver sin klasse, på det korrekte alderstrin, så de på den måde stadig følger deres klassekammerater.
På skolen er der ansat 8 classroom teachers, 7 teachers aides, 3 special aide teachers, 1 head of special education teacher (som er ansat lige under rektoren. Hun er det administrative hoved på skolen, og hun tager sig også af samtaler med de ansatte, studerende, forældre etc.), en rektor, 2 kontoransatte og en gårdmand. Udover det kommer der forskellige lærere på skolen i løbet af ugen, såsom en bibliotekslærer, tysklærer, musiklærer, P/E lærer (idræt) og en religionslærer. Skolen har også mulighed for at arbejde sammen med en psykolog, og en tale og sprogkonsulent , der kan komme og hjælpe, når der er brug for det. Hver onsdag holder rektoren, the head of special education teacher, en behavior officer og en guidance officer møde, omkring hvad der er foregået på skolen i den foregående uge, og hvad der fremadrettet kan gøres bedre. The guidance officer er statsansat og har til job, at supervisere rektoren og skolen generelt. 











Institutionens samfundsmæssige betydning:
Skolerne i Queensland er alle underlagt ’Education Queensland’, som er et overordnet skolesystem, der fastsætter rammerne for undervisning og det undervisningsmateriale, der bliver brugt på skolen. Skolens hovedfilosofi er ”Knowledge, Citizenship and Self-respect”, som i bund og grund går ud på, at give eleverne de bedste forudsætninger for at kunne tage del i samfundet, som respektfulde, sociale og høflige borgere.

Denne filosofi er oversat, til et mere børnevenligt motto, der står skrevet overalt på skolen ”Respect for place, respect for self, and respect for others”. Hvis et barn har gjort noget forkert, f.eks. overfor en anden elev eller en lærer, bliver det kommenteret med et spørgsmål f.eks. ”Do you respect me, when you’re hidding me?”. Selvom dette regelsæt, virker ret disciplinerende, så virker det rent faktisk. Hvis et barn gør noget, der modstrider regelsættet, så går der ikke længe før et andet barn, har retning mod en lærer, for at fortælle om hændelsen.  Dog kan man diskutere om det giver et godt grundlag for, at barnet kan udvikle sig som individ, og ikke bare som en del af flokken.
Hver fredag er der assembly (morgensang), hvor der bliver sunget Australiens nationalsang, samt en sang skolen selv har fundet på, som i den grad også omhandler mottoet og ideen om, at skolen er en lille by, hvor alle skal være trygge ved at være.

Skolens placering indenfor det administrative system:
Skolen er placeret under en vifte af forskellige instanser, der alle breder sig ud fra et fælles ’ministre of education’, som er en instans der styrer hele Australiens skolesystem – på dansk er det det samme som ’Undervisningsministeriet’.
I hver stat findes der en ’Department of education and training’, som står for finansieringen af de respektive statsejede skoler, som Petrie Terrace er en af. I hver stat findes der yderligere en instans, der for Brisbanes tilfælde, hedder Queensland Governments Department of Education and Training’, som igen har nogle love og regler, skolerne i Queensland skal følge. I og med at Petrie Terrace State School er en statsejet institution, får de årligt 35.000 australske dollars for at drive skolen, hvorved skolen så forpligter sig til, at de lærere der er ansat på stedet, er registrerede og lever op til de lovmæssige krav der er, for at arbejde med børn. Samtidig med det har ’Queensland Governments Department of Education and Training’ fastsat nogle retningslinjer for hvordan lærerne skal interagere med eleverne, samt for hvordan lærerne skal planlægge, bedømme og reflektere over de curriculums (undervisningsplaner) de laver for deres klasser.
Næste instans under ’Queensland Governments Department of Education and Training’, er ’Director general’, som tager sig af det politiske og administrative omkring skolerne i Queensland. Vedkommende sørger for, at de regler der er blevet vedtaget højere oppe, bliver overholdt af de forskellige skoler. Udover det, findes der yderligere en ’Metropolitan regional director’, der internt i regionerne i Queensland beslutter, hvordan de enkelte skoler skal fungere, i samarbejde med ’the assistent regional director’, som står for supervisioner af rektorerne på de 66 skoler, der findes i Queensland.
For to år siden, blev det af ’Ministre of education’, vedtaget at alle børn i 3., 5., og 7. klasse skulle have foretaget en NAPLAN – test (National assesment program literacy and numeracy test), som går ud på, at alle børn over hele Australien, bliver testet i matematik, læsning og skrivning på samme dag, så man på den måde, kan sammenligne resultaterne og deraf finde ud af, hvilke skoler der klarer sig bedst på landsplan. Ideen med der er, at man kan sammenligne resultaterne fra de forskellige år, og på den måde se, hvilken retning uddannelsesniveauet, på den enkelte skole tager. Testen kører over 3 dage og starter med at børnene fra de før nævnte klassetrin, bliver testet i retskrivning, som tager 40 min. Ydermere skal børnene samme dag, skrive en novelle om et emne på 40 min. Dagen efter bliver børnene testet i læsning. For 3. klasse varer testen 45 minutter, for 5. klasse varer testen 55 minutter, 7. og 9. klasse testes i dette i 65 minutter. Sidste dag bliver børnene testet i matematik, som indeholder alt fra tal til algebra. For eleverne i 3. klasse varer denne test 45 minutter, børnene i 5. klasse testes i 50 minutter, eleverne i 7. og 9. klasse bliver testet i 2x40 minutter.
Som en anden studerende fra forrige år har kommenteret, så giver det måske ikke et realistisk billede af, hvad børnene reelt kan, da de færreste børn i 3. og 5. klasse kan koncentrere sig om en opgave så lang tid af gangen. Samtidig får det mig til at tænke over, om man måske har nogle urealistiske mål for, hvad børn er i stand til at opnå i den alder, både når det gælder de internationale tests, men også selve undervisningen og opbygningen af skolens undervisningsmateriale og filosofi.
Brugerbetaling:
Som i Danmark, er det gratis at gå i skole - dog findes der nogle folkeskoler, der tager op i mod 16.000 dollars om året pr. barn, pga. bedre faciliteter, bedre mulighed for aktiviteter, hjælpelærere etc. På Petrie Terrace state school, koster det ca. 200 dollars om året pr. barn, som dækker udgifterne til skoleuniformer og bøger. Udover det er der hvert år Camp, som i år koster 300 dollars pr. barn for 3 dage, hvilket er en ret dyr pris for aktiviteter, transport og mad, i forhold til, hvad man i Danmark tager for sådan en tur. En del af de forældre, der har børn med intellektuelle udfordringer, betaler desuden også til privat undervisning udover normal skole, da mange af forældrene er ret velhavende, og vil have de bedste forudsætninger for, at deres børn udviklinger sig fuldt ud.

1 kommentar:

  1. Noget af teksten er sort - det må i leve med, da jeg ikke kan få det rette ;(

    SvarSlet