mandag den 6. februar 2012

Praktik start og valg af klasse


Nu har vi været rundt i de forskellige klasser, og har i dag valgt den klasse vi gerne vil være i. Jeg har valgt at være i prep/1 som er en børnehaveklasse og første klasse, samt en 5/6 klasse, hvor jeg er tilknyttet de børn der har specielle behov pga. forskellige vanskeligheder. Jeg har ydermere også fået lov til, at være med på en ”speciel need unit”, hvor der er tilknyttet de børn, der har det psykisk dårligst og som har brug for konstant hjælp. Indtil videre er jeg blevet tilknyttet en dreng, der har en svær grad af autisme spektrum forstyrrelse. Han er enormt spændende at arbejde med, selvom han ikke snakker særlig meget. Lærerne på skolen har advaret os om nogle forskellige børn på skolen, der kan være meget udadagerende, ligesom denne dreng er. Han kan finde på at skubbe, bide, kradse og spytte. I dag fik jeg et lille skub, men det er igen også bare hans måde at kommunikere på. Det var første gang jeg snakkede med ham i dag, og jeg synes at vi fik en fin kommunikation i gang, selvom den foregik gennem en tegning.  Jeg synes han er utrolig spændende, og vil helst danne mit eget indtryk af ham inden jeg lægger for meget i deres ”advarsler”. Vi har alle fået en bog, hvori alle de børn der er diagnostoceret er, og en beskrivelse af deres diagnose og hvad man skal være obs på. Det er da et fint nok redskab, men vi blev alle enige om, at det gik meget imod deres idé om at inkluderende.  I Prep/1 klassen er der 2 drenge der er diagnosticeret med henholdsvis Down syndrom/svære indlæringsvanskeligheder og autisme. En anden dreng er endnu ikke diagnosticeret, men har muligvis også autisme. Drengen med Down Syndrom render rundt i sin egen verden, og læreren mener at det inkluderer ham og kan lære ham noget at være i klassen – ja jeg er nu lidt i tvivl, om det er for at få de andre børn til at acceptere personer der ser anderledes ud, eller om det virkelig kan lære ham noget brugbart. Han er med i klassen om formiddagen, hvor han for det meste ligger på en stor pude, med et stykke legetøj i hånden eller går rundt og ud af klassen, uden læreren egentlig opdager det. Han er derefter ude og gå rundt på skolen med en lærer, eller er med nede i ” Speciel need unit”. I 5/6 klassen er der 3 børn der henholdsvis har autisme, har indlæringsvanskeligheder og en der endnu ikke er diagnosticeret, men der dog har epilepsi og muligvis en form for autisme.
Vi fik i dag at vide, at børnene fra 3-7 klasse skal på Camp her i næste uge (mandag-onsdag) til Gold Coast, hvor de skal sejle i kano og lave forskellige udendørsaktiviteter. Vi er blevet inviteret med, og personligt ville det være en super lærerig tur og en måde, at komme til at lære børnene bedre at kende – samt at jeg forhåbentlig kan bruge nogle af aktiviteterne til at indfri nogle af mine kommende mål, der omhandler mit liniefag.
Da vi fik fri fra skole, tog vi hjem i poolen og snakkede lidt med de andre i huset i solens stråler ;) Alt i alt en god og lærerig dag, der gav mig mange ideer til mål og kommende forløb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar