Min dag starter normalt kl. 7.00, hvor jeg går i bad og
spiser morgenmad. Nogle dage er der tid til at skype, hvis tiderne ikke lige
har passet om aftenen. Der er som regel meget stille om morgenen, da folk bare
gerne vil være sig selv og have lov til at vågne. Jeg bor sammen med Fuad, Line
og en belgier i den nederste etage i huset. Vi deler badeværelse og køkken, og
har udgang til en stor terrasse med pool.
Vi går hjemmefra ca. 8.15 og er på skolen 8.25, så vi har
lidt tid til at snakke med kollegaer og læse i dagens avis ;) Undervisningen
starter 8.50 og er lidt forskellig alt afhængig af hvor jeg er den dag. Jeg er
tilknyttet specialenheden, børnehave/1 klassen og 5/6 klassen. De fleste af
dagene starter jeg i specialenheden, hvor der altid stort set altid foregår
enten ridning, musik, bibliotek eller madlavning. Børnene får som regel lov til
at starte med lidt afslapning på en pude med en bog, eller andet der får dem
til at slappe af. Læreren i klassen bruger meget billedkort, til at beskrive,
hvad der skal ske den pågældende dag, så alle børnene er klar over rækkefølgen.
Der er næsten altid lidt forvirring over, hvad der skal ske i løbet af dagen og
hvem der er hvilke steder, da skemaet ofte bliver lavet om for de faste Teachers
aides. Vi laver matematikopgaver, forskellige undervisningslege, læsning, stavning
og aktiviteter der styrker børnene socialt. Når vi ikke er i enheden, så følger
vi børnene rundt i de forskellige klasser, som kan være musik, bibliotek eller
ridning.
Når jeg er i børnehaveklassen, bruger vi den første halve
time på, at have ”circletime”, hvor vi snakker om forskellige emner og får
børnene til at falde til ro. I denne klasse er der en dreng med Down syndrom,
en med asperger og en med autisme. Vi er som regel 2 personer udover læreren,
til at tage os af de børn. Den ene dreng vil aldrig ind i klassen, når han
bliver afleveret af far, så der skal en del overtalelse og rolige samtaler til,
før han kan falde til ro. Selvom jeg i starten valgte denne klasse for også at
få nogle inputs fra ”normalområdet”, så er det næsten altid de børn jeg har med
at gøre. Efter ”circletime” er det tid til at lave M.I.L.O, hvor børnene skal
lave en aktivitet og kan derefter vælge en anden.
Kl. 10.50 begynder vi at pakke sammen og de mindste børn går
i gang med deres frokost. Drengen med Down syndrom bliver fulgt over i
specialenheden, hvor han spiser sin frokost sammen med de andre børn, under
opsyn af en voksen. Der er ”morning tea” fra 11.00-11.45, hvor børnene spiser
og leger. Her går lærerne og os studerende til frokost. Kl. 11.45 starter
undervisningen igen, hvor jeg normalt er i specialenheden. Om mandagen laver vi
mad med 4 drenge fra 3/4 klasse, som henholdsvis har autisme og indlæringsvanskeligheder.
Om tirsdagen er jeg i det andet klasselokale med en anden lærer, hvor der
normalt undervises i matematik eller stavning. Fra 11.45- 11.10 er drengen fra
1 klasse med autisme i specialenheden, for at lave sine specielle øvelser. Han
laver øvelser i fin og grovmotorik, og får en til en undervisning i skrivning
og udtale af bogstaver og ord. Det er som regel enten Fuad eller jeg som laver
øvelserne med ham, og det er en hyggelig lille stund både for ham og os. Nogle
af øvelserne er han blevet træt af nu, så nogle gange improviserer jeg lidt og
lader ham vælge et emne vi så bygger øvelserne ud fra. Jeg følger ham tilbage
til klassen, hvor vi så fortæller mrs. Eriksson at han har været meget dygtig
og lavet sine ting. I går stavede og læste vi forskellige ord, som han
overraskende nok, kunne finde ud af. Både ham og jeg var meget stolt, så det
endte med at han læste ordene op for 3 lærere på vejen og hele klassen.
Der er pause igen fra 13.30-14.00, hvor vi igen spiser
frokost. Om fredagen har vi dog vagt i en halv time, hvor jeg er på
biblioteket. Den sidste time er jeg i 5/6 klassen, hvor jeg hjælper en dreng
med autisme med forskellige opgaver, alt afhængig af hvad de laver i klassen.
Det er en meget givende time, både for ham og jeg, da han kun har denne ene
time om dagen, med en til en kontakt. Vi har efterhånden fået opbygget et
rigtig godt forhold, og han virker glad for at se mig, så det er rart. Kl.
15.00 ringer klokken og jeg har fri. Nogle dage går vi direkte hjem og andre
dage runder vi det lokale supermarked ’Coles’, for at handle ind til
aftensmaden. Når jeg kommer hjem er der som regel altid nogle hjemme, men de
fleste har først senere fri. Jeg bruger tiden udenfor på terrassen eller oppe i
stuen, hvor vi ser tv. Et par gange om ugen løber jeg min sædvanlige rute, for
at koble af og være mig selv. Efter det tager jeg en svømmetur i poolen og så
er det som regel tid til at lave aftensmad. Vi laver ikke aftensmad sammen
mere, da det blev for besværligt og dyrt. Vi prøver dog på, at spise sammen men
det er ikke altid det lykkes. Aftenen går som regel sammen med folk i huset
oppe foran tv’et, med serier eller film. Hvis vejret er godt, griller vi eller
sidder ude på terrassen og snakker. Nogle gange om ugen, skyper jeg med min
familie og kæreste i Danmark. Det foregår som regel efter arbejde eller om aftenen
pga. de 8-9 timers forskel (vi er lige gået ind i vintertid).
Der bor 10 mennesker i huset lige pt., så der er som regel
altid noget at lave, hvis man har lyst til at være social. Dog er det ikke alle
der kommer ud fra deres værelser, så vi er en mindre gruppe i huset, der tit
laver ting sammen.
I weekenden er der næsten altid en lille fest, hvor vi sidder
på terrassen og griller. Nogle aftener udvikler sig til byture, andre bare til
hygge med skumfiduser på grillen ;)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar