Hverdagen


Min dag starter normalt kl. 7.00, hvor jeg går i bad og spiser morgenmad. Nogle dage er der tid til at skype, hvis tiderne ikke lige har passet om aftenen. Der er som regel meget stille om morgenen, da folk bare gerne vil være sig selv og have lov til at vågne. Jeg bor sammen med Fuad, Line og en belgier i den nederste etage i huset. Vi deler badeværelse og køkken, og har udgang til en stor terrasse med pool.
Vi går hjemmefra ca. 8.15 og er på skolen 8.25, så vi har lidt tid til at snakke med kollegaer og læse i dagens avis ;) Undervisningen starter 8.50 og er lidt forskellig alt afhængig af hvor jeg er den dag. Jeg er tilknyttet specialenheden, børnehave/1 klassen og 5/6 klassen. De fleste af dagene starter jeg i specialenheden, hvor der altid stort set altid foregår enten ridning, musik, bibliotek eller madlavning. Børnene får som regel lov til at starte med lidt afslapning på en pude med en bog, eller andet der får dem til at slappe af. Læreren i klassen bruger meget billedkort, til at beskrive, hvad der skal ske den pågældende dag, så alle børnene er klar over rækkefølgen. Der er næsten altid lidt forvirring over, hvad der skal ske i løbet af dagen og hvem der er hvilke steder, da skemaet ofte bliver lavet om for de faste Teachers aides. Vi laver matematikopgaver, forskellige undervisningslege, læsning, stavning og aktiviteter der styrker børnene socialt. Når vi ikke er i enheden, så følger vi børnene rundt i de forskellige klasser, som kan være musik, bibliotek eller ridning.
Når jeg er i børnehaveklassen, bruger vi den første halve time på, at have ”circletime”, hvor vi snakker om forskellige emner og får børnene til at falde til ro. I denne klasse er der en dreng med Down syndrom, en med asperger og en med autisme. Vi er som regel 2 personer udover læreren, til at tage os af de børn. Den ene dreng vil aldrig ind i klassen, når han bliver afleveret af far, så der skal en del overtalelse og rolige samtaler til, før han kan falde til ro. Selvom jeg i starten valgte denne klasse for også at få nogle inputs fra ”normalområdet”, så er det næsten altid de børn jeg har med at gøre. Efter ”circletime” er det tid til at lave M.I.L.O, hvor børnene skal lave en aktivitet og kan derefter vælge en anden.
Kl. 10.50 begynder vi at pakke sammen og de mindste børn går i gang med deres frokost. Drengen med Down syndrom bliver fulgt over i specialenheden, hvor han spiser sin frokost sammen med de andre børn, under opsyn af en voksen. Der er ”morning tea” fra 11.00-11.45, hvor børnene spiser og leger. Her går lærerne og os studerende til frokost. Kl. 11.45 starter undervisningen igen, hvor jeg normalt er i specialenheden. Om mandagen laver vi mad med 4 drenge fra 3/4 klasse, som henholdsvis har autisme og indlæringsvanskeligheder. Om tirsdagen er jeg i det andet klasselokale med en anden lærer, hvor der normalt undervises i matematik eller stavning. Fra 11.45- 11.10 er drengen fra 1 klasse med autisme i specialenheden, for at lave sine specielle øvelser. Han laver øvelser i fin og grovmotorik, og får en til en undervisning i skrivning og udtale af bogstaver og ord. Det er som regel enten Fuad eller jeg som laver øvelserne med ham, og det er en hyggelig lille stund både for ham og os. Nogle af øvelserne er han blevet træt af nu, så nogle gange improviserer jeg lidt og lader ham vælge et emne vi så bygger øvelserne ud fra. Jeg følger ham tilbage til klassen, hvor vi så fortæller mrs. Eriksson at han har været meget dygtig og lavet sine ting. I går stavede og læste vi forskellige ord, som han overraskende nok, kunne finde ud af. Både ham og jeg var meget stolt, så det endte med at han læste ordene op for 3 lærere på vejen og hele klassen.
Der er pause igen fra 13.30-14.00, hvor vi igen spiser frokost. Om fredagen har vi dog vagt i en halv time, hvor jeg er på biblioteket. Den sidste time er jeg i 5/6 klassen, hvor jeg hjælper en dreng med autisme med forskellige opgaver, alt afhængig af hvad de laver i klassen. Det er en meget givende time, både for ham og jeg, da han kun har denne ene time om dagen, med en til en kontakt. Vi har efterhånden fået opbygget et rigtig godt forhold, og han virker glad for at se mig, så det er rart. Kl. 15.00 ringer klokken og jeg har fri. Nogle dage går vi direkte hjem og andre dage runder vi det lokale supermarked ’Coles’, for at handle ind til aftensmaden. Når jeg kommer hjem er der som regel altid nogle hjemme, men de fleste har først senere fri. Jeg bruger tiden udenfor på terrassen eller oppe i stuen, hvor vi ser tv. Et par gange om ugen løber jeg min sædvanlige rute, for at koble af og være mig selv. Efter det tager jeg en svømmetur i poolen og så er det som regel tid til at lave aftensmad. Vi laver ikke aftensmad sammen mere, da det blev for besværligt og dyrt. Vi prøver dog på, at spise sammen men det er ikke altid det lykkes. Aftenen går som regel sammen med folk i huset oppe foran tv’et, med serier eller film. Hvis vejret er godt, griller vi eller sidder ude på terrassen og snakker. Nogle gange om ugen, skyper jeg med min familie og kæreste i Danmark. Det foregår som regel efter arbejde eller om aftenen pga. de 8-9 timers forskel (vi er lige gået ind i vintertid).
Der bor 10 mennesker i huset lige pt., så der er som regel altid noget at lave, hvis man har lyst til at være social. Dog er det ikke alle der kommer ud fra deres værelser, så vi er en mindre gruppe i huset, der tit laver ting sammen.
I weekenden er der næsten altid en lille fest, hvor vi sidder på terrassen og griller. Nogle aftener udvikler sig til byture, andre bare til hygge med skumfiduser på grillen ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar