Petrie Terrace state school er en forholdsvis lille skole,
der er placeret i Paddington nær Brisbane city. Skolen blev bygget i 1868 og
var oprindeligt bygget, som værende en skole for drenge. I 1875 blev der bygget
en tilbygning, hvor en ny skole for piger blev åbnet. I 1953 blev de to skoler
slået sammen til den skole, der ligger der i dag, hvor både piger og drenge har
undervisning sammen.
Skolen ligger midt
i et bakket villaområde, hvor der bor mange børnefamilier. Nær skolen ligger
der også en ”kindie”, som er det samme som en børnehave i Danmark – området er
generelt meget fredeligt og børnevenligt.
Petrie Terrace state school er en normal folkeskole, hvor der
i alt går 180 børn. Skolens
hovedfilosofi er, at alle mennesker er lige og derfor skal behandles ens. Det
forventes at alle børn yder deres bedste i alle fag og, at de skal have
muligheden for at udvikle deres potentiale fuldt ud. Der arbejdes ud fra en
inkluderende behavioristisk pædagogik, hvor alle børn har ret til at deltage i
fællesskabet. Skolen ses som en lille landsby, hvor alle skal hjælpe og støtte
hinanden, tage de rigtige valg og være en rollemodel for de andre.
Ud af de 180 børn, går der ca. 18-20 børn, der på den ene
eller anden måde, er udfordret intellektuelt, hvad enten det er i form af autisme
spektrum forstyrrelse, down syndrom, indlæringsvanskeligheder, aspergers eller
sproglige vanskeligheder. Skolen er en af de få i området, hvor normeringen af
børn der er udfordret intellektuelt, er så høj i forhold til antallet af børn
der går på skolen. Dette stiller utroligt høje krav til skolen og lærerne, da
mange af disse børn ikke kan fungere i en normal klasse. Mange af disse børn,
bruger derfor meget af dagen i en special support klasse, hvor der er mere ro
omkring dem, samt hvor undervisningen og opgaverne er tilpasset deres behov og
kunnen. Klassen er delt op i to klasser, da nogle af børnene ikke kan være i
samme rum. I hver klasse er der som regel en lærer og 1-2 teachers aides
(hjælpelærere) og ca. 5-7 børn. Skolen
er en del af ’Education Queensland’ og skal derfor følge den overordnede
lovgivning og det undervisningsmateriale, der er blevet vedtaget. Dette kan dog
til tider være svært, når man har med børn, der er intellektuelt udfordret, at
gøre. Som så mange andre steder i verden, er der nedskæringer, så skolens
ressourcer matcher ikke antallet af børn, der har behov for støtte. Hvert barn
med specielle behov, har fået tildelt 2,5 time med en hjælpelærer om ugen, som
så er fordelt ud 7 hjælpelærere. Nogle af børnene er dog så afhængige af
støtte, at de har brug for det konstant, hvilket så tager tiden fra de bedre
fungerende børn. Dette kommer automatisk til at stride imod, deres egentlige
læringspolitik, om at alle børn har ret til læring og udvikling af deres fulde
potentiale.
Skolen er, udover special support klassen, delt op i Prep,
Prep/1, 1/2 , 3/4, 5/6 og 7 klasse, hvor
der kun er en klasse af hver. Børnene fra special support klasse, er tilknyttet
hver sin klasse, på det korrekte alderstrin, så de på den måde stadig følger
deres klassekammerater.
På skolen er der ansat 8 classroom teachers, 7 teachers aides,
3 special aide teachers, 1 head of special education teacher (som er ansat lige
under rektoren. Hun er det administrative hoved på skolen, og hun tager sig
også af samtaler med de ansatte, studerende, forældre etc.), en rektor, 2
kontoransatte og en gårdmand. Udover det kommer der forskellige lærere på
skolen i løbet af ugen, såsom en bibliotekslærer, tysklærer, musiklærer, P/E
lærer (idræt) og en religionslærer. Skolen har også mulighed for at arbejde
sammen med en psykolog, og en tale og sprogkonsulent , der kan komme og hjælpe,
når der er brug for det. Hver onsdag holder rektoren, the head of special
education teacher, en behavior officer og en guidance officer møde, omkring
hvad der er foregået på skolen i den foregående uge, og hvad der fremadrettet
kan gøres bedre. The guidance officer er statsansat og har til job, at
supervisere rektoren og skolen generelt.
Institutionens
samfundsmæssige betydning:
Skolerne i Queensland er alle underlagt ’Education
Queensland’, som er et overordnet skolesystem, der fastsætter rammerne for
undervisning og det undervisningsmateriale, der bliver brugt på skolen. Skolens
hovedfilosofi er ”Knowledge, Citizenship and Self-respect”, som i bund og grund
går ud på, at give eleverne de bedste forudsætninger for at kunne tage del i
samfundet, som respektfulde, sociale og høflige borgere.
Denne filosofi er
oversat, til et mere børnevenligt motto, der står skrevet overalt på skolen
”Respect for place, respect for self, and respect for others”. Hvis et barn har
gjort noget forkert, f.eks. overfor en anden elev eller en lærer, bliver det
kommenteret med et spørgsmål f.eks. ”Do you respect me, when you’re hidding
me?”. Selvom dette regelsæt, virker ret disciplinerende, så virker det rent
faktisk. Hvis et barn gør noget, der modstrider regelsættet, så går der ikke
længe før et andet barn, har retning mod en lærer, for at fortælle om hændelsen.
Dog kan man diskutere om det giver et
godt grundlag for, at barnet kan udvikle sig som individ, og ikke bare som en
del af flokken.
Hver fredag er der assembly
(morgensang), hvor der bliver sunget Australiens nationalsang, samt en sang
skolen selv har fundet på, som i den grad også omhandler mottoet og ideen om,
at skolen er en lille by, hvor alle skal være trygge ved at være.
Skolens placering indenfor
det administrative system:
Skolen er placeret under en vifte af
forskellige instanser, der alle breder sig ud fra et fælles ’ministre of education’, som er en
instans der styrer hele Australiens skolesystem – på dansk er det det samme som
’Undervisningsministeriet’.
I hver stat findes der en ’Department of education and training’, som
står for finansieringen af de respektive statsejede skoler, som Petrie Terrace
er en af. I hver stat findes der yderligere en instans, der for Brisbanes
tilfælde, hedder ’Queensland Governments Department of Education and
Training’, som igen har nogle love og regler, skolerne i Queensland skal følge. I og
med at Petrie Terrace State School er en statsejet institution, får de årligt
35.000 australske dollars for at drive skolen, hvorved skolen så forpligter sig
til, at de lærere der er ansat på stedet, er registrerede og lever op til de
lovmæssige krav der er, for at arbejde med børn. Samtidig med det har ’Queensland Governments Department of
Education and Training’ fastsat nogle retningslinjer for hvordan lærerne
skal interagere med eleverne, samt for hvordan lærerne skal planlægge, bedømme
og reflektere over de curriculums (undervisningsplaner) de laver for deres klasser.
Næste instans under ’Queensland Governments Department of
Education and Training’, er ’Director
general’, som tager sig af det politiske og administrative omkring skolerne
i Queensland. Vedkommende sørger for, at de regler der er blevet vedtaget højere
oppe, bliver overholdt af de forskellige skoler. Udover det, findes der
yderligere en ’Metropolitan regional
director’, der internt i regionerne i Queensland beslutter, hvordan de
enkelte skoler skal fungere, i samarbejde med ’the assistent regional director’, som står for supervisioner af
rektorerne på de 66 skoler, der findes i Queensland.
For to år siden, blev det af ’Ministre of education’, vedtaget at alle børn i 3., 5., og 7.
klasse skulle have foretaget en NAPLAN – test (National assesment program
literacy and numeracy test), som går ud på, at alle børn over hele Australien,
bliver testet i matematik, læsning og skrivning på samme dag, så man på den
måde, kan sammenligne resultaterne og deraf finde ud af, hvilke skoler der
klarer sig bedst på landsplan. Ideen med der er, at man kan sammenligne
resultaterne fra de forskellige år, og på den måde se, hvilken retning
uddannelsesniveauet, på den enkelte skole tager. Testen
kører over 3 dage og starter med at børnene fra de før nævnte klassetrin, bliver
testet i retskrivning, som tager 40 min. Ydermere skal børnene samme dag, skrive en novelle om et emne på 40
min. Dagen efter bliver børnene testet i læsning. For 3. klasse varer testen 45
minutter, for 5. klasse varer testen 55 minutter, 7. og 9. klasse testes i
dette i 65 minutter. Sidste dag bliver børnene testet i matematik, som
indeholder alt fra tal til algebra. For eleverne i 3. klasse varer denne test
45 minutter, børnene i 5. klasse testes i 50 minutter, eleverne i 7. og 9.
klasse bliver testet i 2x40 minutter.
Som en anden
studerende fra forrige år har kommenteret, så giver det måske ikke et
realistisk billede af, hvad børnene reelt kan, da de færreste børn i 3. og 5.
klasse kan koncentrere sig om en opgave så lang tid af gangen. Samtidig får det
mig til at tænke over, om man måske har nogle urealistiske mål for, hvad børn
er i stand til at opnå i den alder, både når det gælder de internationale
tests, men også selve undervisningen og opbygningen af skolens undervisningsmateriale
og filosofi.
Brugerbetaling:
Som i Danmark, er det gratis at gå i skole - dog findes der nogle folkeskoler, der tager op i mod 16.000 dollars om året pr. barn, pga. bedre faciliteter, bedre mulighed for aktiviteter, hjælpelærere etc. På Petrie Terrace state school, koster det ca. 200 dollars om året pr. barn, som dækker udgifterne til skoleuniformer og bøger. Udover det er der hvert år Camp, som i år koster 300 dollars pr. barn for 3 dage, hvilket er en ret dyr pris for aktiviteter, transport og mad, i forhold til, hvad man i Danmark tager for sådan en tur. En del af de forældre, der har børn med intellektuelle udfordringer, betaler desuden også til privat undervisning udover normal skole, da mange af forældrene er ret velhavende, og vil have de bedste forudsætninger for, at deres børn udviklinger sig fuldt ud.
Som i Danmark, er det gratis at gå i skole - dog findes der nogle folkeskoler, der tager op i mod 16.000 dollars om året pr. barn, pga. bedre faciliteter, bedre mulighed for aktiviteter, hjælpelærere etc. På Petrie Terrace state school, koster det ca. 200 dollars om året pr. barn, som dækker udgifterne til skoleuniformer og bøger. Udover det er der hvert år Camp, som i år koster 300 dollars pr. barn for 3 dage, hvilket er en ret dyr pris for aktiviteter, transport og mad, i forhold til, hvad man i Danmark tager for sådan en tur. En del af de forældre, der har børn med intellektuelle udfordringer, betaler desuden også til privat undervisning udover normal skole, da mange af forældrene er ret velhavende, og vil have de bedste forudsætninger for, at deres børn udviklinger sig fuldt ud.
Noget af teksten er sort - det må i leve med, da jeg ikke kan få det rette ;(
SvarSlet