Læringsmål 1:
Hvorfor:
Jeg vil
igennem interview af lærere og personalet, der arbejder med drengen med Down
Syndrom, samt observation, undersøge om en dreng, der er så svært handicappet,
kan blive inkluderet i fællesskabet og om det er for hans eget bedste at være i
en normal skole. Samtidig vil jeg undersøge, hvilke forskellige instanser, der
samarbejder, for at få en dreng som ham, til at kunne fungere optimalt i en
normal skole.
Hvorfor:
Jeg har
valgt at undersøge ovenstående, fordi jeg på skolen finder det ret
frustrerende, at der er så mange børn, der er så intellektuelt udfordret og
derfor har brug for støtte konstant. Dette giver sig udslag i at en stor gruppe
at børn ikke får den hjælp de har brug for, og derfor ofte bliver en belastning
for læreren, der samtidig skal undervise en normalt fungerende klasse.
Forældrene kan selv vælge om deres barn, skal gå i en normal folkeskole eller
på en specialskole. Jeg kunne derfor godt tænke mig at undersøge, hvad
begrundelsen for deres valg er, samtidig med at jeg vil høre lærerne og
personalet, der tager sig af disse børn, om de virkelig mener at denne
skoleform er inkluderende for barnet, eller om det i virkeligheden er for at
give de normalt fungerende børn en mulighed for at få et kendskab til
forskelligheder blandt mennesker.
Metode:
Jeg vil i gennem et spørgeskema, som deles ud til rektoren, lærere,
hjælpelærere og speciallærere, undersøge hvad deres tanker og begrundelser er
for, at have børn med så svære indlæringsvanskeligheder blandt normalt
fungerende børn i en samlet klasse. Jeg vil stille undersøgende og kritiske
spørgsmål, for på den måde, at finde ud den generelle holdning til inklusion,
eksklusion, hvilke børns behov det egentlig dækker og om det er et holdbart
undervisningsmiljø for begge parter, samt hvordan de i hverdagen tilrettelægger
en undervisning, der kan tilgodese de forskellige niveauer og behov. Ydermere
vil jeg lave et interview af forældrene til barnet med Down syndrom, for at få
indsigt i deres holdning til fordelingen og undervisningsstrukturen på skolen,
samt hvilke overvejelser de gjorde sig, inden de valgte at melde ham ind i en
normal skole. Alle disse spørgsmål, bliver stillet med forsigtighed og respekt
for de involverede parter, og skal ses som en del af et undersøgende projekt
af, hvorvidt det tilgodeser et barn med indlæringsvanskeligheder, at være i en
normal skole.
I I dette mål
ligger mit fokus på:
Mit
specialiseringsfag ’Mennesker med sociale problemer’, det
tværprofessionelle
element, interviewmetoden, inklusion, samt skolens pædagogik.
Læringsmål 2:
Gennem
opsætning og gennemførsel af reb bane, vil jeg prøve at styrke de sociale
kompetencer børnene i mellem, men samtidig også se hvordan børn med autisme
spektrum forstyrrelse, reagerer på samarbejdsøvelser i naturen.
Hvorfor:
Jeg opsætter dette forløb, som et led i mit forrige mål, da jeg vil se
om børn med Autisme spektrum forstyrrelse og/eller indlæringsvanskeligheder,
kan blive inkluderet i en normal klasse og tage del i en samarbejdssituation i
naturen. Jeg vil prøve at køre et forløb med 2 forskellige aldersgrupper, for
at give begge grupper en mulighed for at komme ud og udfordre sig selv, men
også give dem nogle redskaber til at skabe tillid til hinanden og opbygge sociale
kompetencer, ved at bruge hinanden i en samarbejdssituation. Jeg vælger at
inkludere hele klassen i forløbe - dog vil prøve at fokusere på de børn, der er
udfordret intellektuelt, for at se hvordan de reelt reagerer i en
samarbejdssituation og om jeg derefter kan indrette et forløb, der præcis kan
styrke dem, i deres tillid til andre og deres sociale kompetencer. Jeg
vælger at opsætte forløbet udenfor, med fokus på ”naturens åbne tiltale” og ”det
3. element”, så de på den måde kan være fælles om en aktivitet, der kan være
grundstenen i at skabe tillid.
Metode:
Jeg vil opsætte en traditionel reb bane mellem to træer, hvor børnene
skal holde balancen på rebet, mens de holder i et reb der er forbundet til et
andet træ. Hvert barn har to hjælpere fra egen klasse, som skal støtte barnet i
gennemførsel af denne aktivitet. Banen vil også indeholde forhindringer på
jorden, som kræver balance og teamwork. Klassen bliver delt op i to hold, hvor
de to hold skal konkurrere på tid mod hinanden. Børnene skal selv hjælpe til
med at binde banen op, så de lærer de forskellige knob at kende, men samtidig
også lærer at samarbejde. Undervejs i forløbet vil jeg prøve at indrette banen
forskelligt, og samtidig lægge nogle andre naturfaglige indslag ind, såsom
bålopsætning og naturlege.
I dette mål
ligger mit fokus på:
Mit linjefag ’Værksted, natur og teknik’, mit specialiseringsfag'mennesker
med sociale problemer', sociale kompetencer, inklusion, samt opbygning
af ny viden indenfor diagnosen ’Autisme spektrum forstyrrelse’.
Læringsmål 3:
Jeg vil
opsætte et mindre forløb omhandlende firben og gekkoer i prep/1 klassen, for at
give børnene mulighed for at indhente viden omkring et naturfagligt emne, der
samtidig styrker deres koncentration, sanser og motorik.
Jeg opsætter
dette forløb, fordi meget af undervisningen foregår indenfor, uden at bruge de
ressourcer naturen tilbyder. Jeg vil derfor have børnene ud af klassen og for
at undersøge naturen og arbejde med en af de mest udbredte dyrearter i
Australien. I dette projekt, vil jeg prøve at vække deres sanser, ved at give
dem mulighed for at undersøge et dyr med deres øjne, øre og fingre, både ved at
være i kontakt med dyret, men også ved at give dem en masse fakta omkring
dyrets levesteder, føde og kropsbygning. I sammenhæng med den naturfaglige
tilgang, vil jeg styrke deres kendskab til at forme i ler, og på den måde også
styrke deres følesans, men også deres fingermotorik.
Metode:
Første dag vil
jeg snakke med børnene om, hvad en gekko og et firben er, hvor de lever, hvad
de spiser og generelt hvad der kendetegner dem og få dem til at tænke over,
hvad de ved om sådanne dyr. Jeg opsætter en stor planche, hvorpå vi sætter
deres viden op på, som samtidig skal fungere som en vidensplanche, hvorpå der
kan sættes ny viden, under hele projektet. På anden dagen skal vi snakke om
dyrenes levesteder og derefter ud og undersøge skolens område, og være
opmærksom på naturen og det der omgiver os. Hvis vi finder et firben eller
gekko, kan vi tage det med hjem i klassen og studere den på tæt hånd, og på den
måde også lære dem omkring håndtering og respekt for dyr. Når vi har kigget på
dyrene og brugt dem som skabelon til at tegne ud fra, bliver de sat ud igen. Til
sidst informerer jeg børnene i, hvordan man arbejder i ler og introducerer dem
til den del af projektet. Tredje dag opsætter jeg 3 workshops i klassen - et
lerbord, et modellervoksbord og et planchebord. Ved lerbordet og
modellervoksbordet, skal de prøve at bygge firben og gekkoer, så de på den måde
bliver præsenteret for nye materialer og samtidig får styrket deres sanser, ved
at bruge hænderne til at forme dyrene. Ved planchebordet skal de arbejde to og
to, med at fremstille en flot planche i forskellige materialer, hvorpå de
skriver al deres nye viden omkring dyret. På fjerde dagen skal de male deres
lerfigurer og deltage i en slutevaluering.
I dette mål
ligger mit fokus på:
Mit linjefag ’Værksted, natur og teknik’ i form af naturkendskab og
materialekendskab, styrkelse af sanser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar