Hvilke grupper benytter institutionen
og hvordan rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv?
Skolen blev oprettet som en forenet drenge og pige skole i 1953, og har de sidste 20 år også været åben for børn med funktionsnedsættelse. Skolen er opdelt i forskellige klasselokaler, hvoraf 2 af dem er forbeholdt undervisning af børn med funktionsnedsættelse. Denne gruppe af børn fylder en del på skolen, og tager mange ressourcer fra både lærerne og rektoren. Pædagogikken på skolen er meget inkluderende, og derfor får denne gruppe lov til fylde meget i undervisningen og er derfor en stor del af skolen. Før i tiden, havde man i Australien, ikke børn med funktionsnedsættelse i folkeskolen, men i private specialskoler. Man er for ca. 20 år siden, begyndt at inkludere dem i de normale folkeskoler, for at skabe et mere inkluderende og forstående samfund, hvor der er plads til forskelligheder. At der er plads til forskelligheder, er noget der lægges stor vægt på og det ses tydeligt på de forskellige kulturer, der er repræsenteret på skolen. Der er en stor gruppe af asiatere, der alle kommer fra velhavende familier, så de er generelt meget inkluderet i det australske samfund og skolen. Skolen ligger nær indre by, så de børn der går på skolen, kommer alle fra rimelig velhavende familier. Dette præger meget skolens struktur, da forældrene har en del at sige, i forhold til deres børns undervisning. Ud af de 180 børn der er på skolen, er der ca. 2 jeg ville kategorisere, som værende fra socialt udsatte familier, hvor forældrene har en eller anden form for psykisk lidelse. Dette præger disse børn meget, og det gør at de skiller sig ud fra resten af børnene – hovedsagelig pga. deres adfærd. Generelt rummer skolen mange forskelligheder, der alle er inkluderede på lige fod med hinanden og derfor fungerer godt sammen.
Hvilke højtider og fester holder man,
og hvordan gør man det?
I Australien går de meget op i, at fejre de forskellige
nationaldage og højtider. I den tid jeg har været på skolen, er der blevet
fejret ’Crazy hair day’ (en dag hvor
man samler ind til forskning af kræft, og hvor man barberer håret af eller
sætter det i en mærkelig frisure), ’Harmony
day’ (alle bærer orange eller deres nationaldragt, for at fejre de forskellige
nationaliteter) og ’Anzac day’ (hvor
både Australien og New Zealand mindes dem, der mistede livet i krigen mellem
Australien og New Zealand). I starten af juni bliver der afholdt ’Wear a tail day’ , hvor alle skal have
en hale på, og støtte med 2 dollars for at donere penge til en organisation,
der sørger for, at hjemløse dyr får dyrlægehjælp. Alle disse fester/ceremonier
bliver afholdt på skolen, med hjælp fra forældre og inddragelse af eleverne.
Hvordan inddrages
forældrene/familierne i institutionens liv?
Forældrene er inddraget i rigtig meget af skolens hverdag.
Mange af forældrene underviser som vikarer eller lærere, og hjælper til med
indbinding af bøger og hjælp til læsning og skrivning. I og med det er en lille
skole, så betyder forældrenes hjælp rigtig meget for skolens hverdag.
Forældrene gør det gratis, undtagen dem der er ansat på skolen. Hver fredag er
der ’assembly’, hvor forældrene hjælper til, med at få organiseret musik og
underholdning. Der er ydermere et stort antal af forældre som publikum, til
’assembly’, så det er tydeligt at se, at de støtter op om skolens værdier.
Hvilken institutionskultur er der på
stedet?
Er der diskussioner/refleksioner?
Kulturen på skolen bærer meget præg af, at det er en mindre
skole. Alle interesserer sig for hinanden, og er meget hjælpsomme og imødekommende.
Der bliver hver morgen sagt ”good
morning, how are you” til en. I starten svarede vi dem, men har efterhånden
fundet ud af, at de ikke nødvendigvis vil indlede en samtale, men at det mest
af alt er for at være høflig. Dette kan virke lidt overfladisk og det gør det
lidt svært at finde ud af, om folk faktisk mener det. Skolen er meget præget
af, at der hovedsageligt kun er ansat kvinder, og pauserne er som taget ud af
en dansk institution, med kage, kaffe og te på bordet. Der bliver snakket en
del i krogene og der er som regel altid en eller anden konflikt mellem lærerne
og eller forældrene. Skolen er, som skrevet tidligere, bygget op omkring
mottoet ”respect for self, others and
place”. Det fylder meget i skolens dagligdag og børnene stræber efter at
blive anerkendt for disse værdier, hvilket giver en speciel kultur på skolen.
Er der stærk styring fra ledelsen?
Rektoren har en stor rolle i dagligdagen sammen med ’Head of
special needs’ læreren, som begge repræsenterer ledelsen på skolen. Begge
samarbejder med de ydre instanser og forældrene om de bedste muligheder for
deres børns udvikling. Skolen skal rette sig efter det fastlagte currilicum,
men har ellers ret frie rammer til at arbejde inden for det. Dog er der de
seneste år lagt meget formalistisk politik ind over skolens råderum, hvilket
vil sige at de skal udfylde et hav af formularer for bare at gå uden for
skolen. Det giver mange forhindringer i hverdagen, og sætter en stopper for en
masse givende aktiviteter, der fra mit synspunkt ikke behøver en masse udfyldte
blanketter.
Er der udefra vedtagne retningslinjer
som er bestemmende for arbejdet/pædagogikken?
Som skrevet ovenfor, er det ’Education of Queensland’, der
styrer hvad undervisningen skal indeholde, og hvad der er muligt for skolen at
gøre indenfor de rammer. Som folkeskole er de underlagt regler og
retningslinjer, men i og med det er en meget lille skole, så giver det rektoren
større mulighed for, at styre hvad de forskellige ressourcer som skolen har til
rådighed, skal bruges til. Jeg skal f.eks. i gang med mit projekt her i denne
uge, men det har været længe undervejs, fordi der har været så mange
problematikker omkring sikkerhed og en masse papirer der skulle udfyldes, før
jeg overhovedet kunne gå i gang med det. Det sætter lidt en stopper for ens
udfoldelsesmuligheder, samt at det er kedeligt at skulle bruge så meget tid på
godkendelser og papirarbejde, når man kunne have lavet 3 forløb på samme tid.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar