Hvilken
uddannelse har de ansatte i institutionen?
Alle de ansatte
på Petrie Terrace State School har en eller anden form for pædagogisk
uddannelse, udover gårdmænd, kontoransatte og rengøringspersonale. I
Australien, kan du ikke have med børn over 3 år, at gøre professionelt, uden at
have en uddannelse der svarer til det arbejde du skal udføre. Alt afhængig af hvad man vil arbejde med
indenfor området, kan man uddanne sig på Certificat, Diplom, Bachelor eller Master
uddannelserne. Indenfor disse områder, skal man vælge om man vil uddanne sig
indenfor:
·
Early
childhood education: (børnehave – 1 klasse)
·
Primary education: (2 klasse – 7 klasse)
·
Secondary education: ( 8 – 9 klasse, 10-12 klasse (gymnasium), samt
universitetsniveau)
·
Special needs education: (Lærer uddannelse indenfor special området)
Som i Danmark, er der forskellige
niveauer af uddannelser man kan tage, for at arbejde med børn og eller andre
brugergrupper. På Petrie Terrace State School har alle min. ‘Certificate 3 in children services’. De fleste lærere på skolen har dog en Bachelor of
education, som nogle så har valgt at overbygge til en Master of education, som
er den højeste uddannelse indenfor undervisningsområdet.
På skolen ses der en tydelig
fordeling mellem Teachers og Teachers Aides – både i de arbejdsområder de har,
men også den sociale status på skolen. Lærerne tager sig af den generelle
undervisning i klassen og sørger for at det fastsatte currilicum (læreplan)
bliver gennemført. En Teachers Aides’ opgave er, at være en form for
hjælpelærer, der samtidig står for det praktiske i klassen, såsom rettelse af
opgaver, ordne papirer, spidse blyanter etc. Lærerne og hjælpelærerne har
forskellige frokostpauser, så der hele tiden er nogle, der kan varetage opgaver
når andre er til pause. Min rolle, som studerende er et sted midt i mellem lærerne
og hjælpelærerne. Jeg har et skema at gå efter, og har selv valgt de
arbejdsområder jeg vil arbejde indenfor. I og med at mange af lærerne ikke helt
er klar over, hvilken uddannelse vi tager i Danmark, så er det nemmere for os
at arbejde os udenom de mere praktiske opgaver, som hjælpelærerne tager sig af,
så vi kan koncentrere os om at interagere med børnene. Jeg har forskellige
funktioner, alt afhængig af om jeg er i special enheden, eller om jeg er i de
normale klasser. Dog har jeg efterhånden fundet mit arbejdsområde i de fleste
klasser, da jeg generelt kun arbejder med børnene med funktionsnedsættelse,
hvad enten jeg er i specialenheden eller i de normale klasser.
Hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde,
der ville blive varetaget af pædagoger
i Danmark (hvilke pædagogiske
uddannelser findes der i landet)
Der findes forskellige pædagogiske
uddannelser i Australien, som hver i sær henvender sig til det felt man vil
arbejde indenfor:
Master of education: Principal,
Head of special education, teachers/special teachers
Bachelor of education (tager 4 år): Teachers
and special teachers
Diploma of teaching: Teachers
aides
Diploma of education (tager 3 år): Vuggestue, teachers aides
Diploma of childcare (tager 3 år): Teachers aides
Certificate 3 in children services: Teachers
aides
Associate diploma/certificate (tager 2 år): Vuggestue, dagpleje
Hvis man kigger
på professionen i forhold til arbejdet på skolen, så vil jeg sidestille mig
selv og mine arbejdsområder med, speciallæreren, da jeg i den klasse føler at
jeg kan gøre en stor indsats og kan hjælpe børnene på samme niveau som læreren,
dog med nogle lidt andre metoder. I specialenheden ligger fokus på, at lære
børnene sociale egenskaber, så de kan fungere i samfundet og udvikle deres
generelle viden omkring tale, skrivning, tal, madlavning, farver etc. Disse
aktiviteter er tilrettelagt i små grupper a´ 3 eller en til en, da børnene i
specialenheden har forskellige diagnoser af forskellige grader, og derved har
brug for individuel tilrettelagt undervisning ud fra en handleplan (IEP), som
alle børnene med funktionsnedsættelse, får udarbejdet en gang om året.
For at
socialisere børnene med funktionsnedsættelse, og samtidig give de ’normalt
fungerende’ børn en idé om forskellighed blandt mennesker, er børnene med
funktionsnedsættelse tilknyttet en almindelig klasse på deres alderstrin. Her
er der i de fleste tilfælde, en hjælpelære eller speciallærer til at støtte
barnet i de forskellige opgaver i klassen. Læreren i Prep/1 (børnehaveklassen),
varetager både pædagogiske og undervisningsrelaterede opgaver, som minder meget
om de aktiviteter man i danske børnehaver og børnehaveklasser ville lave med
børnene, som pædagog.
Hvordan forklarer de aktiviteterne og deres
handlinger og relationer i forhold til
børn eller brugere?
Alle de aktiviteter der foregår på
Petrie Terrace State School, er styret af en læreplan, der danner grundlag for,
hvad der skal foregå i de enkelte klassetrin. Lærerne har ikke meget frihed til
at vælge hvilke emner der skal undervises i, men kan selvfølgelig sætte deres
personlige præg på undervisningen. Der er ingen tvivl om, at lærerne og
hjælpelærerne er dygtige indenfor deres fag og gør ikke noget tilfældigt. De er
meget professionelle over for deres fag, og jeg har endnu ikke set en lærer der
ikke var forberedt. I al undervisning søger man at fremme sociale egenskaber og
det enkelte individs udvikling, ud fra forskellige metoder. I Prep/1 klassen er
hele undervisningen sat op omkring Howard Gardners ’De syv intelligenser’, som hver dag kommer til udtryk i en folder
de kalder M.I.L.O. Den indeholder de oprindelige 7 intelligenser som er:
§
Musikalsk/Kreativ intelligens (Tidligere
klassifikation: Musisk - Kreativt opfattende)
§
Sproglig intelligens
§
Kropslig/kinæstetisk intelligens
§
Logisk intelligens
§
Visuel/rumlig intelligens/spatial
intelligens
§
Interpersonel intelligens/social
intelligens
§
Intrapersonel intelligens/personlig
intelligens
Efterfølgende
er der kommet 3 intelligenser mere ind, som ifølge Gardner fuldender billedet
af mennesket:
·
Naturalistiske
intelligens
·
Eksistentialistiske
intelligens
·
Opmærksomhed
og koncentration
Ifølge hans teori, er vi alle født med ovenstående intelligenser,
der så kommer til udtryk i mere eller mindre grad i gennem forskellige
kulturer, og er påvirkelige af det miljø man vokser op i. Hvor man før i tiden
mente at intelligens var arveligt, tyder flere nyere undersøgelser på, at miljø
spiller en større rolle i udvikling af de forskellige intelligenser. Udover ’de syv intelligenser’, er mange af
klasselokalerne opbygget rundt om filosofien ’Reggio Emilia’, hvor man bruger klasseværelset som en ekstra
pædagog/lærer i form af et pædagogisk hjælpemiddel, hvor alle materialerne er i
børnehøjde og klasseværelse er indrettet efter børnenes behov. I Prep/1 hænger
der f.eks. tal, bogstaver og forskellige ting, der skal hjælpe børnene til at
selv at finde en måde at komme videre med f.eks. et spørgsmål eller en opgave.
Der er samtidig indrettet forskellige ”stationer”, der har hver sit formål.
Læreren forsøger samtidig også, at udvikle børnenes evne til selv at løse evt.
konflikter i form af dialog børnene i mellem. Dette virker faktisk utrolig
godt, og nogle af børnene kan faktisk allerede argumentere og tænke over deres
handlinger og derved finde en løsning på det.
Den generelle
holdning mellem lærerne på skolen er, at der skal holdes en professionel
afstand mellem børn og lærere/teachers aides, da respekt for lærerne er en
vigtig faktor for undervisningen. De yngre lærere er dog mere på niveau med den
danske filosofi på dette område, og kan uden problemer skabe et fornuftigt
forhold mellem børn og dem selv, indeholdende respekt og empati. Dog er der
stadig en fin grænse mellem fysisk empati og den verbale, da mange af lærerne
ikke krammer børnene, hvis de f.eks. har slået sig, men hjælper dem op i
stedet. Det ligger dog så dybt i mig, at bruge følelser i det pædagogiske
arbejde, at det bliver en stor del af hverdagen. For mig kan følelser og
respekt sagtens gå hånd i hånd, og nogle gange er det eneste børnene mangler,
en der viser empati overfor dem.
Er den styret af en ”læseplan” eller andre
centrale forordninger?
Lærerne skal
tilrettelægge deres undervisning ud fra en læreplan (Currilicum), som er
udstedt fra ’Education Queensland’, så
man er sikker på at børnene får den samme undervisning og kommer i gennem de
emner der er fastsat. Dog kan læreren frit styre, på hvilken måde disse emner
skal formidles.
Hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte
sig?
Både i Prep/1
klassen og i specialenheden, er det tydeligt at lærerne har gjort sig
didaktiske overvejelser over, hvordan dagen skal tilrettelægges. I Prep/1
starter dagen altid med at børnene sidder i en rundkreds på gulvet til stille
musik, mens læreren krydser af. Der bliver hver dag lagt fokus på, at børnene
skal deltage aktivt i de forskellige emner, der bliver snakket om i
rundkredsen. Læreren gør meget ud af, at børnene skal dele deres følelser med
de andre børn og lære at være selvstændige, hvis de har et problem med et andet
barn. I rundkredsen bliver der også lagt vægt på, at børnene skal bruge deres
sanser og vide, hvor disse sanser bliver lokaliseret i hjernen – på den måde
får hun formidlet naturvidenskab på en sjov og lærerig måde.
I
specialenheden er læreren nødt til at have gjort sig mange overvejelser omkring
tilrettelæggelse af undervisningen, både for hele gruppen, men også
individuelt, da mange af disse børn kræver meget tålmodighed og kontinuerlige
aktiviteter, der skal gentages hver dag. Børnene i denne enhed har alle svært
ved at koncentrere sig om en ting af gangen, så aktiviteterne varer ikke længere
en 15 min., før der bliver skiftet til en ny. Inden vi går i gang med en opgave
eller aktivitet, får børnene forløbet at vide og hvad målet er med det. For mig
at se, bliver nogle af børnene presset lidt for hårdt koncentrationsmæssigt, da
der hele tiden er et ønske om at de skal lære. Dog bliver man også nødt til at
lade dem opfange informationerne, før man begynder på en ny aktivitet og lade
dem hvile når de mister koncentrationen.
I
specialenheden bliver der også fokuseret på børnenes fin - og grov motorik, da
alle børnene har vanskeligheder med at skrive og holde på en blyant. I stedet
for at skrive på papir hele tiden, bliver der også øvet i forskellige materialer
som f.eks. barberskum og modellervoks, så de kan bruge deres finger til at
finde ud af formen på et bogstav eller tal. En af drengene med autisme spektrum
forstyrrelse, har sin egen kasse, med forskellige aktiviteter i, som vi
gennemgår hver dag i 15 min., for at styrke hans fingermotorik, så han kan
blive bedre til at skrive. Drengen med Down Syndrom, har A4 ark, hvor alle
bogstaverne er forstørret op, så han kan tegne ovenpå dem, og derved lære
bogstaverne at kende. I stedet for at bruge tal til at lære at matematik,
bruges der klodser, små plastik bamser og magneter af dyr, så børnene bedre kan
lære i og med det er genstande de kender. Der bruges meget billedsprog til at
kommunikere med og hver morgen, bliver der på tavlen sat dagens skema op i
billeder, så de ved hvad de kan forvente af dagen.
Hvilke sider af læringen lægges der vægt på?
I og med det er
en skole, så er læring af faglig karakter prioriteret højest. Dog er det svært
at sætte fokus på det i specialenheden, da mange af disse børn med forskellige
funktionsnedsættelser, har det svært i sociale sammenhænge, og derfor skal lære
de normer og regler, der for os andre er normale. Det er alfa omega at børnene
fungerer socialt og lærer, hvilke konsekvenser deres handling har på andre
mennesker. I specialenheden er der børn med Autisme, Asperger, Down Syndrom, børn
der er intellektuelt udfordret og børn der har brug for hjælp på det kognitive
område. Når man har en så bred vifte af børn, er den største udfordring at få
dem til at acceptere hinandens forskelligheder, men også lære dem, hvordan de
selv kan kommunikere på den mest hensigtsmæssige måde, så der kan blive skabt
et fælles norm og regelsæt. Dette er samtidig en af grundene til, at disse
børn, er inkluderet i en almindelig klasse, så de kan kode de andre børns måde
at kommunikere og interagere på.
Hvilke specielle træk ved pædagogikken gør
indtryk på dig?
Da jeg første
dag ankom til Petrie Terrace State School, var det første der gjorde indtryk på
mig, deres gennemgående brug af Behavioristisk pædagogik. Pædagogikken på
skolen, er meget styret af at lære børnene, hvad der er rigtigt og forkert, og
bliver brugt flittigt i form af konsekvenspædagogik. De fleste klasser er
indrettet med en tavle med alle børnenes navne, hvor børnene får et
klistermærke eller en stjerne når de har gjort noget godt. Når de har fået 10
klistermærker eller stjerner, udløser den en eller anden form for belønning. I
specialenheden udløser det en sodavandsis, som normalt spises sammen med de
andre børn i enheden om fredagen. Hvis et barn ikke har udvist god opførsel i
løbet af ugen, så er der ingen is til vedkommende. Der bliver også delt ”great
cards” ud, hvor læreren krydser af på et lille diplom, om barnet har udvist ’Respect for others, Respect for self or Respect
for place’. Om fredagen er der morgensamling, hvor hver klasselærer har
udvalgt 3 fra klassen, der har gjort har et ekstra godt stykke arbejde i løbet
af ugen. Barnet bliver så råbt op af rektoren for at modtage sit diplom. Dette
ender så ud i, at der står en masse stolte børn på scenen med en gul seddel i
hånden, mens alle de andre børn ikke får nogen.
Dette
belønningssystem fylder rigtig meget på skolen og alle børnene vil jo gerne op
og stå på scenen eller bliver anerkendt af læreren på anden vis. Det virker som
om, at nogle af børnene har gjort det til et mål, at opføre sig på en bestemt
måde, for at modtage denne anerkendelse, hvilket for mig ikke styrker barnets
identitetsudvikling, men tværdigmod skaber et barn der konstant skal gøre
opmærksom på sig selv og sin opførsel. I og med jeg ikke er lærer på skolen,
ved børnene godt at jeg ikke deler klistermærker ud, så man ser tit et helt
andet barn når læreren ikke er der. Det synes jeg er ret skræmmende, at børn
helt ned til børnehaveklassen, har den evne til at tilsidesætte deres egentlige
’jeg’, for at få anerkendelse.
Hvordan ser en typisk dag – uge ud?
I Danmark er vi
vant til, at have forskellige lærere til forskellige fag. I Australien har
børnene for det meste den samme lærer hele dagen, dog afbrudt af nogle få fag
som idræt, musik og tysk. Dette var for mig ret forvirrende i starten, da jeg
ikke helt opfattede hvornår vi havde sprog, matematik eller fysik.
I Prep/1
starter dagen med samling på gulvet og samtale om det emne, der nu er oppe i denne
uge. Der bliver udvekslet følelser og snakket problemer i gennem børnene i
mellem. Efter det bliver M.I.L.O hæfterne taget frem og børnene skal vælge den
af de 4 aktiviteter de har lyst til at lave i dag. Når de har lavet deres
aktivitet, kan de vælge mellem 4 valgfrie aktiviteter, der som regel er
tegning, læsning eller maling. Børnene har derefter frokost i 45 min kl. 11.00
og starter efter frokost, med en ny aktivitet. Kl. 13.30 er der igen pause.
Dagen sluttes som regel af med at snakke om et emne eller færdiggøre en
aktivitet. I løbet af ugen er der indsat andre timer som idræt, musik,
madlavning eller svømning.
Børnene i
specialenheden starter alle i deres normale klasser, hvor alle siger godmorgen
til læreren. Ofte laver børnene en lille aktivitet deroppe, der er udformet
efter deres niveau. Resten af dagen foregår så i specialenheden, hvor børnene
også gennemgår matematik, skrivning, læsning, madlavning, musik, svømning,
ridning etc. Dagen sluttes af oppe i den almindelige klasse, hvor børnene siger
god eftermiddag til læreren.
Mit skema ser
således ud:
|
Mandag
|
Tirsdag
|
Onsdag
|
Torsdag
|
Fredag
|
Morning session
9.00-11.00
|
Ridning med specialenheden
|
Undervisning i specialenheden,
samt musik time og bibliotek. Mrs. Brad.
|
P1/E – Børnehave
Klassen.
Mrs. Ericson
|
Oprindeligt svømning, men nu specialenheden
|
Morgensamling og P1/E.
|
Morning tea
11.00-11.45
|
Frokost
|
Frokost
|
Frokost
|
Frokost
|
Vagt på biblioteket
|
Middle session
11.45-13.40
|
Madlavning i specialenheden
|
Undervisning i specialenheden sammen med Mrs. Ras
|
P1/E – børnehave
Klassen. Eller specialenheden
|
Specialenheden
|
P1/E, samt idræt
|
Afternoontea
13.40- 14.00
|
Pause
|
Pause
|
Pause
|
Pause
|
Pause
|
Afternoon session
14.00-15.00
|
5/6 D hvor jeg hjælper en dreng
med Autisme
|
5/6 D hvor jeg hjælper en dreng
med Autisme
|
5/6 D hvor jeg hjælper en dreng
med Autisme
|
5/6 D hvor jeg hjælper en dreng
med Autisme
|
5/6 D hvor jeg hjælper en dreng
med Autisme
|
15.00-18.00
|
Fri kl 15.00
|
Fri kl. 15.00
|
Fri kl. 15.00
|
Fri kl 15.00
|
Fri kl 15.00
|
Hvilke observationer og overvejelser gør du
dig omkring læringsmiljøet?
Generelt på
skolen er læringsmiljøet præget af tanken bag Reggio Emilia, hvor alt er i
børnehøjde og hvor barnet har indflydelse på undervisningen. I specialenheden
er dette dog ikke helt tilfældet, da undervisningen er meget tilrettelagt
efter, hvad lærerne mener børnene skal lære. Dette er en forudsætning for, at
børnene får lært de ting de skal, da de ikke selv er i stand til at tage ansvar
for egen læring blot ved instrukser. Når dette er sagt, så er meget af
undervisningen tilrettelagt efter børnenes niveau og læringsstil og meget af
læringen foregår gennem leg, hvilket er en god metode, der åbenlyst virker for
alle børnene med funktionsnedsættelse. I den ene af klasserne i specialenheden,
leger vi ofte en tal leg, hvor et barn hopper på en pude i takt til sangen: ”Three little monkeys jumping on the bed,
one felt of and hurt his head. Call the doctor the doctor said, no more
monkeys jumping on the bed”. Vi starter fra
10 og ned til nul, hvor tallet så skifter i sangen, hver gang. Dette er en
super god måde, at styrke børnenes balance, udtalelse af ord, rollespil, og
viden om tal, hvor de samtidig har det rigtig sjovt. Udover forskellige lege,
bliver computeren brugt meget, som et andet læringsrum, hvor ’Education Queensland’ har lavet en
hjemmeside med forskellige netbøger, lege og spil, som alle har til hensigt, at
styrke barnet i dets læring. Børnene elsker denne hjemmeside og selv drengen
med Down Syndrom læser med på de oplæste bøger på siden.
Hvilke tanker gør man sig på institutionen
omkring læringsmiljø?
Alle klasserne
bærer præg af, at der er børn tilstede i dem i og med deres kunst og
forskellige genstande hænger og ligger rundt omkring i klasserne til
inspiration og udstilling. Der er altid åbne vinduer og eller luftcirkulation
på anden vis, så klimaet er godt. Der bliver lagt stor fokus på, at børnene
skal huske at drikke nok og det er altid okay, at gå ud og drikke vand.
Undervisningen skifter fra at være på gulvet, udenfor, på stolene eller i andre
lokaler, så der hele tiden er fokuseret på det enkelte barns læringsstil.
Meget af
læringen foregår gennem visuel læring, så de på den måde bedre, kan forholde
sig til emnet, når det bliver præsenteret gennem noget de kender i forvejen. I Prep/1
er al læsning og skrivning udformet i opgaver, hvor børnene skal tænke over et
emne de har haft i forvejen f.eks. en bog de har læst, hvor de efterfølgende
skal tegne en tegning til det. En dag i matematik skulle vi tælle fra 1-20,
hvor læreren lagde 20 papirer ud på gulvet og børnene skrev tallene på dem. Efterfølgende
blev alle tallene blandet, og skulle sættes sammen til en slange i rigtig
rækkefølge i teams. Dette var en rigtig god måde, at formidle tal til børnene, der
både var lærerigt og sjovt. Generelt er Petrie Terrace State School en super
god skole, med en masse spændende holdninger til den pædagogiske praksis, som
vi nok kunne bruge i Danmark. Selvom jeg er lettere skeptisk overfor deres
Behavioristiske pædagogik, så har jeg aldrig set så velopdragende børn, der har
udviser respekt for sig selv, deres omgivelser og andre mennesker.
Undskyld at det igen ser lidt mærkeligt ud, men håber i kan læse det ;)
SvarSletDet er super godt!
SvarSletmvh Lars