Rebbane projekt


Målgruppe

Målgruppen for dette projekt er en 5/6 klasse, hvori der er en dreng med autisme spektrum forstyrrelse og en pige med indlærings vanskeligheder. Klassen er i forvejen ret splittet og har svært ved at følge henvisninger. Projektet er opbygget med udgangspunkt i at styrke drengen med ASF i hans sociale kompetencer, og samtidig se hvordan han reagerer i samarbejdssituationer. I forvejen ved jeg, at han har svært ved at fungere i sportsrelaterede øvelser, så jeg har i stedet valgt at bruge naturens åbne tiltale og give ham nogle andre udfordringer, som han har større mulighed for at gennemføre med succes.
   

Pædagogisk mål

Mit mål for dette projekt er, at give drengen med ASF udfordringer på det sociale og individuelle plan, for at styrke hans selvtillid. Samtidig med det, vil jeg se hvordan han arbejder i en samarbejdssituation, der ikke omhandler sportslige aktiviteter, men har naturen og det enkelte individ i fokus. For hele klassen, vil jeg styrke deres tillid til hinanden ved, at de skal arbejde i teams om at få hinanden i gennem rebbanen sikkert. Jeg har delt grupperne op, så der er en naturlig leder i hver, og håber på at disse roller kan ændres, ved at skabe en dynamisk gruppe, der normalt ikke arbejder sammen i skolen.

Pædagogisk middel

Projektet består af 3 forskellige baner:
Rebbanen:
Jeg vælger at opsætte rebbanen før børnene kommer ned, da jeg kun har en time til at lave forløbet. Det første projekt omhandlede dog knobbinding og bålopsætning, men da tiden er knap og der er mange restriktioner forbundet med sådanne aktiviteter, har jeg valgt at ændre dem lidt.
Jeg har bundet to reb op i mellem 2 træer og har bundet et andet reb fast til hegnet, så det ligger diagonalt med de to andre.  Der er lagt 2 madrasser på jorden, som sikkerhed for fald. Banen består af 3 runder. Jeg starter med at introducere børnene for de tre runder og demonstrerer, hvordan man skal gøre og hvad man skal være opmærksom på. Den første runde er simpel, og består af at barnet skal gå på det nederste reb og holde i det øverste, og på den måde komme fra den ene ende til den anden. I enden får barnet det reb, der er sat fast på hegnet. Dette reb skal holdes strakt og skal fungerer som en balancesnor. To fra gruppen bliver kaldt op, og skal støtte barnet fra ryg og foran, i tilfælde af at barnet falder. Efter dette skal barnet hive sig selv op i det øverste reb med ben og arme, og føre sig selv til den anden ende, alt i mens de to hjælpere, har armene klar under barnet. Dette fortsættes indtil hvert barn har været i gennem banen. Denne aktivitet styrker deres motoriske og fysiske evner, men frem for alt også deres tillid til de andre i og med de er tvunget til at samarbejde om at få hele holdet i gennem banen.
Forhindringsbane med bind for øjnene:
Denne bane blev erstatningen for bålopsætning/tænding, da rektoren mente at det var en spændende øvelse og ikke så tidkrævende. Den foregår på en legeplads, der er opsat med en masse forhindringer, der er placeret i forskellige niveauer. Børnene skal i gennem den i grupper a´ 2, hvoraf de skiftes til at føre hinanden i gennem banen med bind for øjnene. Denne aktivitet styrker deres tillid til hinanden, samt deres motoriske evner.
Kommunikation:
Jeg har placeret 7 forskellige genstande i et buskads, der normalt ikke hører til i naturen. Hver gruppe skal gå ind i banen og finde tingene i den rigtige rækkefølge. De må ikke snakke sammen, men skal blive enige om, hvad de hver især skal huske. Når de kommer ud af banen må de snakke sammen, og skal skrive hvilke ting de så i den rigtige rækkefølge. Dette er en øvelse, der styrker deres samarbejds – og kommunikative evner, hvor de skal bruge andre udtryksveje end det talte sprog. Samtidig er det en øvelse, der styrker deres evne til at fokuserer og se ting omkring dem, de måske ikke ville have lagt mærke til, hvis de ikke havde kigget ned.

Forventninger til forløbet
Jeg forventer at alle børnene vil yde deres bedste, og hjælpe hinanden igennem de forskellige baner. Jeg har lavet dette forløb, med udgangspunkt i en dreng med ASF, som normalt ikke fungerer særlig godt i fysisk krævende situationer, men til gengæld elsker naturen. Jeg håber at han vil deltage aktivt, og jeg har med vilje placeret hans bedste ven i samme gruppe som ham. Jeg har arbejdet med ham hver dag siden jeg startede på skolen, og håber at mit tillidsbånd, vil kunne overbevise ham om at gennemføre banerne. Jeg har valgt at lave dette forløb med en 5/6 klasse, for at være sikker på, at deres motoriske evner er gode nok, til at projektet kan gennemføres med succes.. Samtidig er det også en alder, hvor der skal skabes tillid til andre mennesker, og jeg kan se på klassestrukturen, at nogle af børnene er mere dominerende end andre. Derfor håber jeg, at denne aktivitet kan hjælpe nogle af de mere stille børn til, at komme frem og give dem mulighed for, at placere sig selv i en anden rolle. Jeg er spændt på at se, hvordan grupperne arbejder sammen og om mine valg af børn, kan fungere i en gruppe, når de normalt ikke er sammen.

Refleksioner over forløbet

Planlægningen af dette forløb har været undervejs over flere mdr., men har været ret svært at få ført ud i livet, pga. diskussioner omkring forløbets sikkerhed med klasselæreren i 5/6 klassen. Da jeg skrev det oprindelige forløb, regnede jeg ikke med at der ville blive så mange forhindringer, som desværre førte til store forsinkelser. Systemet herovre er ved at blive mere og mere amerikaniseret, så lærerne er bange for at lave projekter, der indeholder risicis, pga. faren for at blive sagsøgt. Jeg snakkede med rektoren og min vejleder om de problemer jeg havde omkring forløbet, og vi blev enige om, at rektoren ville være ansvarlig for sikkerheden. Hun var meget opsat på at dette forløb skulle fungere, og gik derfor mere eller mindre uden om læreren. Før projektets start skulle jeg lave en beskrivelse af forløbet, og hvilke risici der kunne være forbundet med det. Vi satte os derefter ned sammen, og skrev en ’Risk management plan’, som udførligt beskrev de forskellige risicis og hvem der skulle deltage i projektet. Jeg havde i første omgang fået lov til at lave bål, men da jeg kun havde fået tildelt en time til projektet, så var der ikke tid nok til, at det kunne fungere optimalt. Jeg var dog meget fokuseret på, at jeg skulle lave mit reb bane projekt, så jeg måtte skippe bål og skifte det ud med aktiviteten på forhindringsbanen, som rektoren synes var en god idé. Jeg valgte at bruge mine danske medstuderende, til at få projektet til at lykkedes. Jeg satte alle tre aktiviteter i gang på en gang, hvor hver aktivitet så var styret en dansk studerende - dette fungerede rigtig godt. De forskellige aktiviteter fungerede, som jeg havde regnet med, og børnene var meget motiverede for at komme i gang. Gruppen med drengen med ASF startede ved rebbanen, som første gruppe og hjalp alle hinanden i gennem banen og var meget seriøse omkring at gennemføre det. Drengen med ASF var enormt opsat på at prøve, og gennemførte hele banen uden usikkerhed. Det var fantastisk at se, hvor meget man kan få sådan en dreng til, når bare man laver projektet ud fra hans kriterier. Efter vi havde færdiggjort projektet, kom alle børnene inkl. drengen med ASF tilbage og ville prøve igen og spurgte ydermere om vi kunne lave dette hver torsdag. Så uden at have evalueret med børnene om projektet, kan jeg konkludere at det fungerede med stor succes.
Efter at have lavet projektet, ville jeg have ønsket at projektet havde været drejet lidt mere hen mod naturformidling, men da tiden ikke var til det, så måtte jeg lave det mere praktisk. Ved forhindringsbanen, glemte jeg at ligge måtter ud under en armgangsaktivitet, som desværre resulterede i at en dreng faldt ned og forstuvede sin albue. Ved den aktivitet stod klasselæreren også, og efter jeg har snakket med mine medstuderende, så har jeg fundet ud af at hun har blandet sig meget i børnenes måde at gennemføre banen på, hvilket ikke var meningen. Jeg så det desværre ikke, da jeg var ved min egen aktivitet. Jeg ville ønske at det havde været muligt, at lave en bedre rebbane, med længere forhindringer, men der var lige akkurat nok reb til at spænde det op i mellem to træer. Børnene er ikke vant til at lave sådanne udendørs aktiviteter på skolen, og derfor har skolen heller ikke særlig mange rekvisitter til at lave sådan en aktivitet, men på baggrund af det synes jeg, at jeg fik det bedste ud af mit projekt og opnåede mit mål.  

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar